Halaman

Monday 29 February 2016

Erti hidup

Seusai meeting dekat Restoran NM dengan team PERTAMA X dan team Malam Apresiasi Siswa X bersama MC Fathin dan Nabil, aku keluar dari NM nak hantar maggi yang orang beli di kawasan Hijazi.

Singgah dekat depan bagunan Casa Intelek, berdiri lebih kurang 5 minit sambil mencari nombor untuk di dial di logs customer.

Tiba-tiba, datang seorang budak lelaki berusia seakan-akan budak sekolah rendah.

Datang dia di depan aku cakap " sa'idni "  ( bantu aku )

Dan aku tenagh bercakap dengan orang dekat telefon, dia suruh layan dia.

Lepas tu aku cakap nak apa ?

"Shu biddak ? "

" Ana bidda to3am "

Saya nak makanan dia cakap.Sambil tunjuk ke arah kedai simsimah.

Aku tengok dari bawah, amati selipar dia sampai ke atas.Memang nampak dia sangat susah.Aku bawa dia masuk kedai runcit Simsimah.

********

Masuk saja kedai , dia tunjuk nak beras 1 kg, 3 kg dan 5 kg.Haaa sudah  !!!! Aku duit pun takdak nak belanja dia beras.

Pastu aku cakap la " la' la' "

Jangan jangan ! Mahal sangat.Aku takda duit.

Lepas tu dia tunjuk pulak susu kat atas tu.Aku pun haa sudah !

Dia tunjuk susu berapa kg entah tapi rasa macam 6.25 dinar.

Aku cakap la aku takda duit.Aku ingat nak belanja dia oreo atau apa-apa biskut ja sebab murah.

Aku tanya,

" Enta geddish 3mrak ? "

"Awak umur berapa ? "

" Tsamaniah "

"8 tahun "

Kemudian lagi aku tanya,

" Ni untuk siapa ? "

" Dia cakap untuk dua orang adik dia"

Sorang tu tunjuk takat paha dia.Sorang lagi dia buat isyarat tangan yang masih bayi lagi.

Gulp.

Kesian kan ? Aku tunjuk dekat dia susu yang murah, lepas tu dia nak susu sebelah tu.Lepas tu dia bawa dua- dua susu yang tadi tu dekat tokey kedai untuk tanya harga.

Tokey cakap 3.50 dinar

Aku okay dan bayar.

*******
Kadang-kadang aku kesian dekat budak-budak kecil yang sepatutnya bersekolah, tetapi perlu minta sedekah sebab nak makanan.Bila tanya ayah mana ?

"Ayah syahid "

Allahu

Sebab budak kecil lagi yang aku tau tak boleh bekerja, sebab tu aku tolong.8 tahun baru, apa yang hampa bayang depa nak kerja apa ?

Waktu aku 8 tahun dulu, aku taktau apa lagi pun.Berak pun dalam seluar lagi.Ingat lagi time rehat cikgu bawa balik rumah tok dari  sekolah.Malu sungguh aku dengan budak-budak Syria yang umur 8 tahun dah kena fikir pasal adik sendiri.Nak bagi makan apa, minum apa.

*********

Dan waktu melangkah kaki keluar dari kedai, budak tu hulurkan dua tisu kat aku.Mula-mula satu, lepas tu satu lagi dia tambah.Allahu, terima kasih dik.

Melihat dia berjalan pergi sambil bawa plastik berisi susu untuk adik-adiknya, moga bahagia engkau di sana.Selamatkan mereka ya Allah.

Kita jangan kedekut untuk memberi sebab kita taktau bila pula kita akan meminta



Cheers, XOXO
Kasyaf Imani, Imarah Farouq,

No comments:

Post a Comment