Halaman

Monday 26 August 2013

Apabila non-kedahans merosakkan bahasa kedah.Anak jati kedah turut terasa sakitnya.Oucchhh !!



ASSALAMUALAIKUM W.B.T



Kita bersambung kembali dalam dunia blog.---ayat intro.Firstly, jangan pening tengok tajuk post yang agak klise dan panjang sedikit.Sedikit kan ? Tenang semua.Tarik nafas panjang-panjang.*Nah nescafe ! Nah kitkat*



 Apabila non-kedahans merosakkan bahasa kedah.Anak jati kedah turut terasa sakitnya.Oucchhh !! ----tajuk tu penting !



Mari kita mengorak langkah pertama.Memandangkan penulis ini telah bermastautin di Shah Alam hampir 3 bulan.Maka, bergaullah dengan seluruh rakyat jelata dari serata MALAYSIA.Seluruh rakyat jelata yang mempunya pelbagai loghat dan dialek yang sememangnya pelik lagi ajaib.Anjaaadddd ni !!



Memandangkan ada tiga orang saja anak KEDAH LELAKI dalam program tu, maka telah diamanahkan untuk mempertahankan bahasa ibunda yang menjadi kebanggaan seluruh anak jati KEDAH.




KES 1




Ternyata seluruh non-kedahans ni tak tau apa itu BAQ HANG/BAK HIANGGG/BAQ HIYANGGGGGG dan seangkatan dengannya.Bila kami sesama oqang kedah cakap, "lapaq baq hianggg !! "----"eh, ape tu baq hiangg ? "



BAQ HIYANGGGG ----- ayat pengukuhan kot.Penambha perisa bagi setiap kata.I thought that "BAQ HIAYNGGG"  is from "HABAQ HANG".Then, dipendekkan kepada "BAQ HIANGGGG".Kalau di KL, orang sebut, "lapa doe"---di Johor/Singapore, "lapa seyhh"---That's BAQ HIANGGG !! sinonim la tuuu---dan mereka (non-kedahans) sangat lawak, boleh gelak tergolek-golek pecah perut guwe bila dengar mereka sebut baq hianggg.okay ! bila mereka sebut, LAWAK BAQ HIYANGGG !!!!


KES 2




Mereka tak tau apa itu CEKANG.Kisah bermula apabila ada seorang gewe dalam kelas guwe yang bijakkkk uollsszzz.Maka, kami (kedahans) pon kata la "Cekang baq hiangggg !!"---ayat pujian.Pastu, "ehh, apa ayat yang start dengan C---habis dengan K ? ---"mana ada ?"---"ada laaaahhhh"---tetiba tersebut balik ayat CEKANG, " haaaaa...yang tu laaa.apa tu cekang ?"------"okay foineeee !!"


CEKANG---merujuk kepada terrer/expert/mahir and so on.That's simple gaisssss !!



KES SELESAI





Okay.Sebenarnya macam best cakap KEDAH.Ada orang cakap, loghat kedah ni lagi senang paham compared to loghat terengganu and Kelantan.Classmate guwe okay yang cakap.Suka kejujuran beliau !! 

Yang paling lawaknya, bila classmate guwe, orang ganung de oqe qelate cakap KEDAH sesama sendiri kat group facebook kalau tak silap.Terasa berjaya mempengaruhi segenap manusia di INTEC bercakap Kedah.Okay bye.

Kekadang macam nak booooo dekat orang Kedah yang tak cakap Kedah sesama orang Kedah.Rasa most awkward moment tau DAK !! Dan suka kepada orang non-Kedahan yang bercakap Kedah.Selaku anak jati Kedah berIC -02- di tengah, SAYA BANGGA !!

Ada satu kes di mana classmte saya yang orang Pahang, tetapi mak dia orang Perlis.Okay.Boleh bayang orang perlis cakap? Lagi pekat piaoowwww lagi dari oqang Kedah.That's fact !! Dan bila dia bercakap dengan kami (kedahans), sangat puaih hati.terasa hidupnya KEDAH.

Anak Jati Kedah MEP13 lelaki :) ---i-KOPEN 2013----
from left : Ihsaan, Husam, Acap


Okay.Kita bersambung balik.Memang cakap Kedah ni kasaq ya rabbi.Bunyi la kasaq, tetapi nice okay.NICE :) That moment when orang yang bukan Kedah cakap Kedah tak betoi even bunyi, rasa macam, "hey hey hey heyyy kau nii !!!!!! " See ? melawak okay ><





MEJ05 yang berasal dari KEDAH.Kami bertiga saja.Itu Marini.Hai Marini :)
--Grand Iftar MEJ05 at Sahara Tent---








 Pada hakikatnya, saya ingin meluaskan jajahan takluk bahasa Kedah ni ke serata dunia.tapi masalahnya, guwe pon tak expert doe.Okay haaaaaaaaa !! 

Lastly, bila mereka cakap kedah tak betoi, tanpa segan silu, pi pebetoi sat kat depa.Apa salahnya kita mengajar kan.That's my loghat, mu dialek.Saya bangga :)


Ni la yang orang Pahang cakap Kedah dengan kami !!



Idea macam dah melimpah ruah keluaq.Dah tak tua nak tulih apa.Chaiiyokkk chiiyokk !! Counting the days !! Go Acap go !




Wassalam :)


Asyraf Zulkifli : Ekceli, saya pon tak tau apa tu "berceqetek" in Kedah languange.Luckily, Ihsaan told me,


Happy Reading :)
| asyrafz | 26 August 2013 | 11.23 p.m |

No comments:

Post a Comment