Halaman

Thursday 5 September 2013

Terpisah jua antara dua tempat








ASSALAMUALAIKUM W.B.T
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG



Apa khabar semua ? Apa khabar iman anda semua ? Semoga sentiasa meningkat dan sentiasa terpelihara selalu.Not know how to start this entry, tapi kita cuba jugak laaaaaaaaa.



Terpisah jua antara dua tempat ? Macam cliche sangat kah tajuk post ? Kalau terlalu cliche, mohon mintak password dekat guwe dan tukar sendiri yok ! Okay



Nampak tajuk macam , okay cuba bayangkan pasangan kekasih yang terpisah antara dua tempat.Untuk lebih husnuzon, kita ambik suami dan isteri laa yang terpisah antara dua tempat dek kerana kekeangan kerja dan sebagainya.Sepertimana Nabi Adam dan Hawa ketika diturunkan di dunia dahulu apabila mereka juga terpisah antara dua tempat



 Adapun diriwayatkan bahawa Nabi Adam diturunkan di atas sebuah gunung di Sri Lanka yang pada masa ini digelar Puncak Adam (Adam’s Peak). Di puncak ini dikatakan tempat Nabi Adam menjejakkan kakinya selepas diturunkan dari syurga. Tempat ini bukan saja dianggap istimewa oleh orang Islam tetapi juga menjadi tempat suci bagi penganut Buddha, Hindu dan Christian.


Adam's Peak


Hawa pula dikatakan diturunkan di tempat yang sekarang digelar Jeddah, Arab Saudi. Jeddah berasal dari perkataan arab yang bermaksud ‘nenek’. Oleh kerana Hawa adalah ibu pertama semua manusia, maka tempatnya dinamakan Jeddah sempena beliau.

Diriwatkan juga Nabi Adam dan isterinya Hawa mengambil masa 40 tahun untuk bertemu kembali setelah diturunkan ke bumi. Tempat pertemuan mereka adalah di Jabal Rahmah di Padang Arafah. Disinilah bertahun-tahun mereka memohon ampun daripada Allah. Wukuf di padang Arafah merupakan salah satu rukun Haji, bagi mengingati kembali peristiwa Adam dan Hawa.


Okay ? Hmmmm...Macam rumitkan ...terpisah antara dua tempat boleh jugak untuk saudara mara yang terpisah dengan ibu bapa atau adik beradik.juga antara dua tempat.Boleh juga untuk kawan akrab yang sekian lama menjalin hubungan persaudaraan, turut terpisah antara dua tempat.Kalau nak diepisodkan, banyak kisah yang menyebabkan kita terpisah antara dua tempat .Ehh, kita ? 









Hmmmmmm....nampak macam dah masuk zom merapu meraban.Okay, straight to the point------------------->

Terpisah antara dua tempat bermakna terpisah antara 'Amman dan Irbid, terpisah dek JUST dan UJ.Apa yang terpisah tu ? Siapa ? Mengapa ? *haihhh !! banyak tanya laaa*

Nak dijadikan kisah, ada antara budak Middle East Progrrame (MEP) yang prep di INTEC yang nak ke Bumi Jordan terpisah antara dua tempat tu.Amman dan Irbid, juga UJ dan JUST.Memandangkan UJ atau nama sainstifiknya ialah University of Jordan terletak di Amman dan JUST, nama sainstifiknya Jordan University of Science and Technology.Akhirnya terpisah jua.

Nak dijadikan cerita, aku tak tau pon tentang kewujudan UJ tersebut di Bumi Jordan atau di dunia ni.Waktu isi borang KPT tu, semua calon-calon ke sana dengan penuh semangatnya menulis nama universiti sebagai JUST dengan pen hitam mereka.Okay.Sebab diarahkan oleh HP untuk buat macam tu.

And last dapat tau, yang certain budak MARA, dalam 20 orang dikhabarkan ke UJ.Anjaaad kan ? And ya ! Sangat terkkkeeezzzzuuuutttt !! Sebab itu first time MARA hantar bebudak dia ke UJ.Before this semua masuk JUST.Dan kat UJ yakni 'Amman tak banyak pon senior kat sana sebab baru ada beberapa batch yang ke sana.But, it's okay.Chill bro !


Semua macam lalui kehidupan kat INTEC macam biasa as budak MARA dah tau pasal universiti diorang.Dah yang tu tertulis, REDHA saja laaaaaaaaaaa.Semua hidup kat INTEC macam semua dapat JUST saja.Pegi kelas, balik, pegi bazaar ramadhan, lepak imthiyaz awwal, rafi, balik bilik, tidoq.Esok tu, bangun, sahur, gi surau, tidoq sat, naik bas, gi kelas,lepak cafe gagak, tidoq kat Pusat Islam, mengemis wifi Blok 5,pastu balik.Haaaaaaaaaaaaa ! macam tu hidup setiap hari.Kecuali cuti, hidup totally changed 299.657 degree !








That time , bila budak JPA ada pre-departure dekat INTEC, semua ada kejutan masing-masing bila ada yang dipisahkan ke Amman.Dan mereka minoriti.Sangat terkejut sekali lagi sebab as you noe right bila semua isi KPT, semua letak JUST.Ingat benda ni tak berlaku dekat student JPA.Lastly, Puan Hawa dah explain semua dah dekat kitaorang pasal ni.Kira macam tak expect la.Ada yang siap menangis-nangis lagi teresak-esak, tersedu-sedu siap.Okay hiperbola sikit.EXPECTING THE UNEXPECTED !


Selesai juga dua kisah apabila bebudak JPA & MARA mendapat hadiah kezzzuuutaan masing-masing.Dan apabila selesai final exam, grand dinner, Biro Tatanegara, pulanglah semua MEP-ians ke kampung halaman tersayang memasing.Bersiap untuk ke final destination lah katakan.Dan dalam waktu cuti tu, jeng jeng jeng !!!!!!!!!!!

Dan, terdapat satu berita yang aku sendiri tak tahu apabila  ada penukaran antara UJ dan JUST.I mean that sesiapa yang dapat UJ, dia ke JUST dan vice versa.Simpati pada mereka yang kena tukar ke UJ last-last minute.Sesiapa yang ke JUST balik is okay.Macam satu rahmat bila ada terbaca kat FB siapa yang ke UJ dulu ditukarkan JUST balik.Allah nak uji.Sabar k ?




Nasihat dari HP, Ustaz Affuan.Teghima kasehh ustad.Orang Kedah tau !



Bila ada kes macam ni, mau sentap semua orang.Dalam twitter, facebook semua kecoh pasal ni.Nasib instagram je tak kecoh.







Luahan hati or not ? Anda yang tentukan :)






Sebahagian daripada respons mereka yang.Ada yang dari group UJ.


Hhhmmmm....menghampiri penamat kisah terpisah antara dua tempat.Ada orang cakap, belajaq la kat mana pon, janji belajaq.belajaq la kat mana pon, janji kos tu aku yang nak.It's all about belajaq.Ilmu perlu dituntut.Ingat, walaupun tak sama, tetap di Bumi Syams.La tahzan.Innallahama'ana :)

MEJ05

We went all through this moments together at INTEC almost three months.That is one of the best part in chapter of mylife.All of you  had coloured my life, my university life there.It is a blessed from Him to know you.Okay.Broken englishh wehhh !!! Best of luck ugaisss di sana yakni Jordan nanti walaupun kita terpisah dek Amman dan Irbid, terpisah dek JUST dan UJ, tapi kita tetap berdiri, bersatu di bawah satu kelas di INTEC yakni MEJ05.Walaupun ada 7 orang ke sana, dan 21 orang di sini.Di mana tu ? Okay sana : Amman.sini : Irbid.Tapi mai la Amman, mai la Irbid, visit visit.

To all the members of University of Jordan (UJ) :  Amir Daus, Gifted, Aqil, Ana, Nuyu, Nadi & Jijie.

" Best of luck korang semua kat UJ even JPA tak finalise kan lagi antara kita siapa yang akan ke UJ balik atau JUST balik.So far, based on the surat tawaran yang kita dapat, hampa semua wakil MEJ05.Yang paling ramai sekali pi sana.To Gifted, sayang nak lepas hang pi sana.Hang dah la duduk sebelah aku dalam kelas, pi mana sekali dengan aku dan semuanya sekali.Aku yang bawa hang keluaq dari Shah Alam tengok wayang apa semua dengan Piji and Izyan, tetiba hang nak pi macam tu saja.Okay byee.Okay byeee.Jaga diri elok-elok kat UJ.Kalau tak balik raya, mai la Irbid sambut raya kat sini.Tau la Amman tu Kota Metropolitan, jangan sombong sangat.JENGUK IRBID SAMA TAUUU !!! .Lastly, make sure kita August 2018 balik Malaysia naik flight yang sama okay.Pastikan yang tu.Jaga diri, study leklok semuaaaaaaaaaaa. !!!.Allah nak uji hampa semua dekat 'Amman, jauh dari kitaorang yang dekat Irbid.Walaupun kat sana takde senior sangat, tapi korang semua ialah "gifted", boleh survive dekat sana.Group whats app sentiada aktif insyaAllah, kalau ada pape, kita whats app :)"


Kepada yang di Jordan University of Science and Technology (JUST) : Anda akan kekal bersama saya.Kita jumpa selalu !




"Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri, sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita. Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.

Kadang-kadang kita tertanya-tanya, mempersoalkan kepada Allah swt kenapa kita diberi ujian yang berat sebegitu sekali sehingga kita terlupa pada siapa yang perlu kita mengadu segala masalah kita, pada siapa kita harus minta kembali kekuatan kita. Astagfirullah, lemahnya dan rendahnya iman kita."

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dan memberikan syurga untuk mereka…” 
(Surah At-Taubah ayat 111)


A picture can tell a thousand story.The thing that I should miss a lot :)


SELAMAT MAJU JAYA DI BUMI BARAKAH.

MAY ALLAH BLESSED OUR JOURNEY :)


Asyraf Zulkifli : "Doakan untuk student MARA yang ada masalah sikit dengan pihak penaja.Doakan supaya barang-barang saya terpack dengan sendirinya.Ehh ?.Doakan agar semua umat Islam di Mesir selamat dan Mesir kembali aman.Go go go ! Counting the days !"

Happy Reading,
| asyrafz | 1.43 a.m | 6 September 2013 |

No comments:

Post a Comment