Halaman

Wednesday 7 May 2014

Bangkit

ASSALAMUALAIKUM W.B.T



Fuhhh Fuhhh..

Hahahahahaha..

Kahkahkahkahkahkah..


Dah lama tak menulis dalam benda alah ni.Last post aku ialah dari Januari 2013.Sekarang dah Mei.Dalam 4 bulan jugak tak menulis.

Faktor ? Kejar Deanlist ?

Hah, tak payah sibok nak tau.Kononnya mengejar deanlist apa benda.OC pun hampeh.

Ada lah beberapa faktor, sibok + malas (paling utama) dan sebagainya.

Kalau refresh balik journey aku sekarang dah almost 9 month aku kat bumi Jordan.Bumi tarbiyyah.Tanah Shams. Hah apa lagi ? Pepandai la pikir.

9 bulan tu, kalau wanita yang mengandung, mungkin bulan ni menjadi saat kegembiraan buat beliau bersama suami dan kelurga untuk mendapat zuriat baru.Ye lah, sape yang tak seronok dapat baby baru dalam family.Kan ?

Oh ya, kepada sesiapa yang tengah mengandung dan nak dapat baby tu, sekalung Tahniah dari bumi Jordan untuk semua.Hiks.


[ BANGKIT ]


Dah menjadi norma masyarakat dalam kehidupan seharian kita untuk jatuh dan bangun dalam setiap hari.Kekadang, ada rezeki, kita kat atas, kalau kurang sikit (bukan tak ada) kita kat bawah.Ha, macam tu la manusia.Macam roda.Dah biasa dengar kan hidup ni macam roda ? Selain roda, korang boleh juga kata macam London Eye ka, Eye of Malaysia ka apa ka which sth liddat.

Dan apabila terjelepuk jatuh tu, takkan korang semua nak biar je jatuh taknak bangun semula ? Nak biar duduk macam tu je ? Kemon la !

Itu yang masalah utama kita sekarang ni.Usaha kosong kalau dah jatuh.Faham je perasaan tu bila dah down.Macam aku sekarang ni.Down nak mampos ha.Percaya tak ? Mesti macam ragu-ragu kan ? Hahaha.


Sekarang ni dah masuk semester ke-2, kalau dalam arab sebut 'fasal thani' ( fasal sani), kalau dalam mat salleh suka sebut second semester la.Cemtu la.Well, second semester FIRST year.
 
Dah lepas pun 2nd exam.Dah lepas.Sekarang ni nak menuju ke final exam je.Dalam sebulan cemtu la.Kalau dalam sebulan lagi, insyaAllah baby yang baru lahir macam cerita di atas pun dah ada nama,Dah boleh senyum kat mama baba dia.Dan aku sesuka hati nak namakan baby tu sebagai Tasniem.Sebab sedap kot.



Waktu aku tengah khusyuk scroll instageram, aku ada baca post sorang akhowat ni.Dia post lepas habis exam VB.Visual Basic.



"........buat apa nak sedih kalau dapat markah rendah dalam exam sedangkan kita tak sedih pon kalau buat dosa."




Amacam ? Rasa macam kena tembak dengan M-16 tak ? Ke korang heartless ?

Aku pun alhamdulillah, sejuk hati dengar benda cemtu.Biasalah, dapat markah rendah.Bila dapat ayat cemtu mula naik semangat balik seikit.

Mesti orang cakap,

"Eh aku dah usaha stay up sampai malam.Sampai tidoq lambat semua tapi tak dapat juga markah tinggi !! Eeee geram !!! "

" Baguihnyaaa, berdoa tak subuh tadi supaya tenang jawab exam, mudah jawab ? "

" Laaa dah nama stay up, mana nak bangun subuh."

"Ouh patut la tak leh jawab dengan senang. "


Jujurnya jawapan sifulan sifulan.


Kekadang kita rasa kita dah usaha banyak tapi Allah bagi lambat sikit.Mungkin sebab kurang keberkatan dalam usaha kita.Tak bangun solat, solat lambat, tak baca Quran, tak buat dhuha, tak bangun qiam.

Ha tu macam aku la.Sebab tu susah sikit nak hafal semua benda yang aku baca.Somehow aku rasa Allah SWT tu Maha Adil sangat.Dia tak pernah salah.Diri kita yang salah.Kita cuba reflect balik apa salah kita.Kekadang kita rasa kita dah separuh mati baca buku.Tapi kita tinggal semua urusan kita dengan Allah.Sebab tu Allah macam lambat sikit nak bagi.Bukan taknak bagi.Tapi lambat.Jangan sesekali su'nuzan ye ! Hiks.Juga, doakan supaya final exam aku nanti dapat making a comeback balik.All I need to pass all the subject even not with flying colors.

Random post.


"Macam mana markah hang exam kali ni ? "

"Ouh, biasalah.Markah remaja."

Can you please explain to me what is MARKAH REMAJA ?

*joget sikit*

Sebab markah tu la yang buat aku jatuh.Sekarang aku dah jatuh.Loser enough.Dan sekarang, sebelum masuk final exam, aku perlu BANGKIT.Ya, aku perlu sangat BANGKIT.



Last paper on first semester in first year.January 26th 2014.


| Buat semua Asnan Jamilians DDOTA 13 (AJL13).Even nama Asnan tu macam tak official lagi.Tapi aku nak letak juga nama kita.Aku tau semua macam stress dengan exam OC recently.Nothing is impossible kalau kita usaha banyak.Kita semua kuat + qowiy +sado  dan semua lah ! Hahah tak guna kalau aku cakap banyak tapi aku tak usaha.Okay semua best of luck.May Allah bless our 5 years journey.Ingat tau, tak ada sesape yang akan ditinggalkan di belakang.|






Happy Reading,

| Asyraf Zulkifli | Syari3 Jamiah, Irbid, Jordan| 7 Mei 2013 |4.05 p.m |






No comments:

Post a Comment