Halaman

Saturday 2 November 2013

Petra

ASSALAMUALAIKUM W.B.T
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG


PETRA ; 7 WONDERS IN THE WORLD


Alhamdulillah, pada cuti raya Aidil Adha yang lepas, yakni pada raya kedua, guwe dan segerombolan rakan-rakan telah buat satu lawatan khas ke Petra ; 7 Wonders in the World.



Sebelum datang Jordan, tempat pelancongan yang guwe tau ada dua saja which is Petra and Dead Sea.Yet, Petra is the most place that people want to visit in Jordan.Is it because of the tittle "7 Wonders in the Wolrd" ?



Undeniable Petra is 7 Wonders in the world.Really awesome.Seriussss !



Kami bertolak dari hotel ke Petra dalam jam 8 pagi.Dan 8.30 dah masuk dah Petra.Semua orang cakap Petra ni bila nampak Pintu gerbang yang commercial tu saja.Enough.Tapi, actually, yang tu hanya 1/100 Petra saja.Sebab yang tu orang suka buat jadi bahan yang commercial saja.



Secara jujurnya tak boleh nak describe macam mana cantiknya Petra, walaupun hanyalah batu bata yang colour coklat.Cantik.Subhanallah.









Bersama kengkawan yang punya perasaan yang sama yang teringin nak masuk Petra jugak.Yang punya perasaan sama jugak nak melawat batu bata.Yang muka cacah-acah bersedia nak berjalan jauh.Yang sanggup nak berpeluh semua.yang sanggup nak kotorkan kaki seluar.Yang sanggup nak hauskan tapak kasut.Se-Petra terima kasih buat mereka kerana sanggup hoyyeah hoyyeah bersama-sama kat Petra !



















Waktu kita sampai dekat pintu masuk dekat Visitor Centre tu, kita akan lalu jalan, jalan jalan sebelum kita masuk As-Siq.As-Siq ni satu jalan antara dua bukit yang macam ala-ala grand canyon.Kalau boleh tengok, tulah As-Siq.Cantik.As-Siq ni agak jauh dan agak penat jalan sebelum sampai ke Treasury.









Lepas korang semua lalu dekat As-Siq tu, kita akan sampai dekat satu pintu gerbang which is benda yang sangat commercial tentang Petra.Kalau perasan la kan, dalam TV ke apa ka, mesti akan mention pasal pintu gerbang ni.Can you see yang besar gedabak tu,Tu orang panggil Treasury kot kalau tak silap.That moment bila sampai situ, of course excited.Then, banyak la camera yang berflash-flash masuk mata.Pedih.Acewah.Banyak juga sesi bergambar kat situ.Banyak juga foreigner.Your journey doesn't stop here.
















Okay sekarang kita on the way nak menuju ke satu puncak Petra.Yang tinggi sekali.yang kena naik 800 anak tangga.Yang gayat gilosss tu.Lepas keluar dari treasury tu, kita akan lalu jalan, jalan and jalan again sampai la kita sampai.




Proses yang diambil sebelum naik 800 anak tangga.










Okay.first sekali sorry sebab sorry tak tangkap banyak gambar masa naik 800 anak tangga tu sebab penat.Penat menyumpah macam-macam.Bila nak sampai apa semua.Astaghfirullah.
Instead of walking, ada alternatif lain untuk sampai ke puncak tu which is naik himar ataupun keldai.Tapi berbayar.5 JD if I'm not mistaken.Tapi kalau nak rasa 'ummpphh' apa itu Petra, baik berjalan.We share the pain.





Lepas kita sampai dengan selamatnya ke atas puncak yang kena naik 800 anak tangga tu, tulah hasilnya.Kenchu see that ? First impression, pintu gerbang yang second ni seakan-akan Treasury kan, tapi lain sikit.Yang ni lagi besar kalau tak silap.Yang ni tak ramai orang sangat,Pintu yang ni boleh masuk ke dalam but it was so difficult.Yang ni dah nak dekat puncak la.Yang puncak punya kena naik tangga sikit lagi.Agak curam.Agak cuak.Agak ngeri.Berhati-hati semua.I'm watching you yang tengah baca.K tak kaitan.











Dan bila sampai dekat Monastery ataupun dipanggil Puncak Ad-Dheir if I'm not mistaken tu lah hasilnya.Kalau perasan yang ada gambar aku dengan bendera Jordan yang berkibar di puncak Petra, yang sangat besar sebesar-besarnya, tu la yang orang selalu target kot kalau dah sampai Petra sebab macam rugi ja sampai then tak teroka sampai habis.Bila dah masuk Monastery ataupun Ad-Dheir tu maksudnya kita dah tawan 800 anak tangga yang sangat awesome.Bila sampai puncak tu, satu perasaan yang sangat gayat la sangat akan muncul sebab dah tinggi.Dan sangat puas.


Dan kalau berdasarkan apa yang diceritakan, Petra ni merupakan satu tempat yang mentally and physically kena kuat sebab dua dua perlu bergambung untuk membentuk satu percutian ataupun pengembaraan yang best walaupun penat berjalan dan baju berpeluh dan perlu bawa air mineral bergelen.Masuk petra at 8.30 a.m dan keluar at 1.30 p.m.Walaupun 5 jam, tapi tak sempat kalau nak visit semua satu Petra.You shoul spend a day here.


Ada orang cakap petra ni tamadun lain bina untuk tamadun akan datang (sekarang).

Ada orang cakap petra ni tempat kaum thamud ditimpa bencana kalau tak silap.


Untuk mengetahui tentang sejarah Petra, anda perlu KLIK SINI dan SINI .InsyaAllah bermanfaat.







Sedikit cenderamata ataupun hati yang dari Petra.maujud fi Betra.Harganya agak sama.Ada yang mahal, ada yang murah,Kita as a visitor kena pandai nego sebab ada yang cekik darah sampai haemoglobin mahal nak  mampus.Sampai sama harga dengan tambang perjalanan.Cecece.Banyak ja seni-seni kraftangan yang cantik sini yang boleh dibeli.Ada macam-macam bentuk.Kekadang beli sebab kesian.Tapi en en aku beli banyak jugak sebab waktu tengah jalan tu dah cakjap dah, beli set siap , nanti dah tak mai dah Petra.Well ? Siapa yang sanggup nak datang lagi kan walaupun ditaja.So, kita beli belah macam-macam.





Waktu jalan on the way nak keluar dari Petra, sangat bertuah bila terjumpa rakyat Malaysia yang datang bersama-sama menjelajah Petra.Nampak tu akhowat tengah bergambar bersama-sama mak cik-mal cik yang datang Petra.Waktu nak naik tu pun rasa dah jumpa dua malaysian which is anak and bapak id I'm not mitsken yang naik himar waktu nak turun.Diorang tegur,"orang malaysia ke dik?"-Wajiblah !










Finally, Petra is awesome.Sangat.Teringin nak bawa family datang sini walaupun macam jauh beribu batu.Tapi insyaAllah one day.Tekad.Rasa terkejut sebab dah sampai Petra walaupun dok tengok dari TV dan gambar saja ja dulu, finally Allah menunaikan cita-cita yang agak lama.





"Sekiranya kita mengkaji hali ini secara lebih jauh dan mendalam, Al-Quran sebenarnya telah menceritakan kisah-kisah benar perjuangan para Rasul Alaihisallam, berdakwah umpanya Nabi Ibrahim dan Nabi Musa A.S, para nabi ini dalam pada masa yang sama menentang kerajaan yang zalim, menindas dan memperhambakan rakyat, serta menyalahgunakan harta negara mengikut hawa nafsu.Walaupun tamadun kebendaannya tersergam menakjubkan, seperti 138 buah binaan piramid di Mesir, PETRA di Jordan, yang kesemuanya masih menjadi kesan sejarah yang dibanggakan sehingga zaman terkini, tetapi dilupakan betapa tamadun itu terbina di atas mayat-mayat rakyat yang diperhambakan" - Tuan Guru Haji Hadi Awang



"Perhaps the words of Dean Burgon's famous poem : "match me such a marvel save in Eastern clime/A  rose-red city half as old as time......" reflect some truth about Petra.Yet words can hardly do justice to the true magnificence that is Petra.Some archeologists have ranked ancient Petra as the eight wonders of the ancient world-a truly justifiable claim.Petra is unique in every respect, having something to offer to historin , antropologist, archeologist, geologist, architect and the naturalist, all of whom regularly come to Petra to conduct their studies and be in touch withbthe ancient past.You do not have to be a specialist in any field though to appreciate Petra because, once inside of it, you will be quickly awe-struck  and you will want to know the how, why and where about it."


Asyraf Zulkifli : " Rasa excited waktu sampai kat hotel Petra even tak masuk Petra lagi.Dan check-in pukul 3 pagi sangat awesome.Semoga berjumpa lagi As-Siq"

Happy Readings,
| Asyrafz | 7.55 a.m| 3 November 2013|

No comments:

Post a Comment