Halaman

Wednesday 10 April 2013

Jadi, seronok menganggur? :/


Assalamualaikum w.b.t

oh hai, kali ni nak sambung balik.ya, saya budak baru belajar nak berblogging.memang I'm zero about this, teringin nak pi buat kem dengan semua yang pandai berblogging supaya boleh la master sikit dengan depa semua.apa orang cakap, duduk sama rendah, berdiri sama tinggi.*dah mula potpet tak tentu pasal*

oh ya, abaikan semua pasal di atas, entri kali ni nak bercakap pasal menganggur.Nak lebih senang kira macam tak dak apa-apa kerja nak buat or in English we pronounced it as JOBLESS.ya, mungkin perkataan tu sinonim buat aku yang merupakan lepasan SPM 2012 yang kini hanya menunggu apa-apa tawaran untuk sambung belajar.



SO HOW ? WHAT ARE YOU DOING RIGHT NOW?



okay.aku start dengan cerita pasal aku la dulu.actually, selepas SPM, I have to attend for PLKN secara sukarela paksarela ;) ya, paksarela.okay.dah terisi hampir masa 3 bulan aku di sana dengan aktivit berfaedah la.Alhamdulillah best ! *InsyaAllah kalau rajin akan diupdatekan pasal PLKN* 
thanks JLKN for choosing me ;)

Then, after 16 MAC 2013 yakni tarikh tamat latihan di sana *teramat sedih* aku pun pulang lah selaku dengan gelaran wira negara  ex-wira negara.*bangga*

Kemudian, dapat tau yang result SPM akan diumumkan 21 Mac, yakni bersamaan dengan hari Khamis.okay.aku decided satu minggu nak RELAXXXXXXXX ! yelah , bau rumah + bilik pon tak habis cium lagi.dan pada masa yang sama juga, my mom sibok suruh sambung balik lesen L yang tertunda berabad lamanya right before I went to PLKN.so, aku slow talk yang kata aku malas.*sorry ma*.pastu dalam minggu tu sebelum pergi ambik result SPM aku : dobi baju+kemas bilik+kemas rumah+qada FB, tidoq, twitter+sembang +etc,etc.....

MAKA ?

Dengan rasminya aku bergelar PENGANGGUR TERHORMAT yakni tittle kedua selepas tittle WIRA NEGARA.
begitulah aku :(
And now, aktiviti aku :
  • menyambung kembali latihan lesen L motor & kereta
  • mengikuti kursus  MUET *akan diupdate dalam entri akan datang*
  • melatih pantun untuk sekolah rendah*juga akan diupdate dalam entri akan datang*   
Nampaknya, setakat hari ini, itulah saja aktiviti aku untuk setakat ni.setiap hari yakni hari bekerja (5 hari) aku keluar sama macam parents aku dalam pukul 7.10 a.m pagi untuk buat aktiviti yang telah pun disenaraikan di atas dan balik pun seperti mereka pada waktu tengah hari.

walaupun aku ni menganggur penganggur terhormat, tapi aku rasa aku sangat sebok *perasan* macam orang bekerja.dan, Alhamdulillah, masa aku terisi dengan aktiviti berfaedah balik. 

*kasi pagi makan pagi, kais petang makan petang*
tak de kaitan okay !


                                       

HEY ! KAU TAK NAK CARI KERJA KE ?

OH.*hey !! kenapa kau tanya aku camtu?* sebut pasal kerja? at, first, aku berniat di hati nak apply*cewaaahhhh* kerja dekat my school terchennntaa , SMKAB.taw keja apa? of course la kerja koop koperasi.tapi kenapa koperasi? sebab, sebelum aku keluar sekolah, cikgu kesayangan 5 al-farabi yakni Cikgu Ghazali, ada tanya aku, nak kerja kooop ke tak.pastu dengan bangganya aku kata,"cikgu, saya kena PLKN la.kalau tak memang saya nak kerja pon."cikgu pon okay dengan aku.dan, sekarang, mungkin aku rasa aku tak kerja kot sampai la dapat mana-mana offer untuk university.KENAPA?

  • sebab jadual pack*dah baca kan kat atas tu?*.memang ingat nak dapatkan lesen P untuk kereta dan moto dulu.kena kursus lagi.kena jadi jurulatih lagi.

  • malas lah.mungkin sifat ni timbul selepas ada nya gadjet baru dalam hidup aku.hehehehe*nonsense la !!!*

  • haaaaaaaaaaa !!! ni sebab aku nak spend most of my entire time at my home as I don't have any chances to do that five years ago.ye lah ! kan aku ni budak hostel fulltime dari 2008-2012.so, masa aka lebih banyak dengan sekolah,sekolah,sekolah dan sekolahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....so, based o my experience, bila budak asrama ni, habis sahaja SPM, semua  kebanyakkan menganggur.kenapa? bagi aku sebab, tak biasa stay rumah*padahal waktu sek rendah dok rumah*.ya, memang la.kecik lagi kot.so, dia dah "dikawal" oleh semua aktiviti asrama.bila balik kampung ja, semua masa kena buat HomeWork, study.tak de masa nak cari kerja, nak fikir ape nak buat eh.kalau nak dibandingkan dengan budak sek harian, memang mereka lagi bekerjaya buat masa sekrang berbanding kami yang hanya menanam anggur a.k.a menganggur sahaja di rumah.mungkin sebab mereka (budak sek. harian) dah tau, apa yang nak buat dekat rumah.so, memang diorang dah adapt okay.

  • oh, aku memang nak habiskan masa di rumah.sebab nanti nak masuk universiti lagi.memang tak de masa dah nak balik rumah selalu.*bukan ada universiti okay kat Baling*.dan, selepas tu mungkin nak kerja + kahwin, confirm tak leh duduk rumah dah.so, aku decide nak "melekat" dekat rumah ni la sebelum masuk universiti.*love you mom !*

  • *keep thingking*

KAWAN-KAWAN KAU MENGANGGUR EH ?

hehehehe.*ape punya soalan lah !*.my friendS? of course lah ikut my jejak.ok, honestly cakap yang berdasarkan beberapa sidang media yang telah pun diadakan dengan mereka, kebanyakkan mereka semua MENGANGGUR !.ya, macam aku lah.free-free ja dapat tittle "PENGANGGUR TERHORMAT".ni namelist untuk kawan aku yang kerja*setakat yang taw*
  • Izzat : kerja di kedai handphone dan topup sekali
  • Rasyid : kerja dekat pusat tuisyen
  • Pizack : kerja dekat kedai karpet katanya
  • Nada : kerja dekat cafe mak dia dekat SP Plaza
  • Imad : kerja kantin sekolah ayah beliau
  • Farid : kerja dekat ekspo dengan abangnya
see? yang tu ja aku tau.memang sikitlah .6/123.ngerrrriiiiii !!!

For me, untung diorang semua kerja.memanglah, jauh di dalam sudut hati aku pun nak kerja.ye lah ! sape yang tak nak ada duit, pegang duit, beli barang apa semua pakai duit sendiri.kira macam puas lah ada duit sendiri dengan apa yang kita buat.kalau kita tengok balik pada zaman Rasulullullah S.A.W dulu, baginda pada usia 6 tahun dah mula bekerja.Bagi aku, diorang semua untung sebab sebelum masuk universiti, dah ada sedikit saving, untuk masa hadapan.walaupun sikit, tapi tetap ada.kira kuranglah beban ibu bapa sikit.setakat temuabual aku bersama para-para bekerjata batch aku semua gaji memang uuummphhhh la.ada yang sehari RM25.ada yang sebulan RM 1800.kira superb jugak lah diorang semua.respect hampa weh !


nahhh ambek hampa (Y)









okay.tahniah untuk semua my friends yang tak memegang tittle "PENGANGGUR TERHORMAT" seperti kami semua.kalau boleh, offer la untuk kami mana-mana kedai yang ada JOB VACANCY tuh !

CONCLUSION ?

*hehhh, ade conclusion ke? ishhh...* okay.so, as the conclusion, I think that, this issue should be overcome as soon as possible.Our life are meaningless without any something that we can do.okay, benda ni boleh atasi sebenarnya.jangan la stressssssss sangat sampai fikir yang diri tu tak guna apa semua.be relax.be calm.everything is gonna be okay as long as determination kita kuat untuk berubah.lama-lama nanti bila dah adapt okay lah.Akhir kalam, minta maaf untuk semua yang terasa dan komen diperlukan untuk blogger yang baru macam saya ;)

Happy Reading,
|asyrafz|10 April|10.42 p.m|


3 comments:

  1. hehe, xyah tekejut aku komen mlm2 buta mcm nie...anyway, penganggur yerhormatlah kerja paling senang dlm dunia nie..dont worry, xlama lagi kau smbung belajar dh...

    ReplyDelete
  2. weyh.weyh . mnganggor ..!! tak bestt ~

    ReplyDelete
  3. yeaahhh !!! ya..kitalah penganggur terhormat tu.
    menganggor memang tak best !
    macam mana nak expert ni.tak dak sapa nak ajaq sal blog :(

    ReplyDelete