Halaman

Saturday 20 April 2013

The JPA-MARA interview 2013

Assalamualaikum w.b.t


okay.first sekali jangan bosan sebab ni dan entri ketiga pasal INTERVIEW.yeahhh !! aku nak bercerita jugak pasal benda ni.bukanlah niat untuk riak ke apa.Tapi sekadar berkongsi pengalaman dengan silent-silent readers sekalian.*sila buang sifat su'nuzan anda semua*okay, berikut maklumat interview :



  • TARIKH : 17 APRIL 2013
  • MASA : 2-5 PETANG
  • TEMPAT : MRSM KEPALA BATAS
  • KELOMPOK : 1


yang atas tu semua maklumat basic sahaja.Alhamdulillah, aku kena interview petang.boleh la kan nak buat "last touch" before nak mengadap semua ahli-ahli panel tu.Alhamdulillah jugak, sekali dengan classmate aku yang baik ; QATRUNNADA .dialah "couple" aku untuk sehari suntuk.

I made my way to MRSM Kepala Batas pada jam 11.15 pagi macam tu la.*jauh kot dari Baling nak ke tempat tu* lepas ayah aku balik dari sekolah.dah siap semua, recheck segala bagai.confirm tak dak tertinggal satu habuk pon.okay, dalam kereta tu aku study la macam-macam, dalam tu.pastu dalam pukul 12.45 tengah hari, sampai lah aku ke MRSM Kepala Batas.cantik jugak la MRSM tu.awesome !!! sebelum sampai MRSM tu, kena lalu SMS Kepala Batas, Masjid Abdullah Fahin.

Masuk saja MRSM tu, kosong, sepi, tak ramai orang.ada la nampak 2-3 orang yang sebaya aku.tengok ! dan nampak semua muka educated ! tunggu je dalam 15 minit, Nada sent message, "acapz, hang kat mana?aku sampai dah ni."aku balas la, "aku kat tepi dewan ni".Nampaklah Nada sampai dengan ayah dia.Tapi ayah dia kena balik awal sebab ayah dia ada keja.Maka, duduklah kami berdua sekali dengan my parents.Maka terjadilah aktiviti antara kami yang memang gila.kami tengok semua muka memang sangat berpendidikan educated tak kira la lelaki ke perempuan.cuak la jugak tengok muka depa semua.Then, dah nak masuk zohor, my mom suruh pegi solat zohor.Dia cakap ,"nanti mama dengan ayah pegi solat dekat masjid yang cantik tu"amboihhhhh ! aku pon pegi la cari surau MRSM setelah penat merantau dan bertanya kan lokasi surau tersebut, aku jumpak surau tu.

Actually, aku baru teringat kata MRSM Kepala Batas ialah MRSM Ulul-Albab*tak silap la*sebab budak-budak dia pakai songkok dan bertudung labuh.My first impression."eh, macam budak Agama Baling la.Dah la baju pon sama macam baju prep budak SMKAB"*okay rindu SMKAB sebenaqnya*lepas solat semua aku rush ke tenpat tadi.Lepas salam+cium semua my parents, bergeraklah aku dengan Nada untuk beratur.ya, kami sahaja yang budak sekolah SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA BALING.*bangga bawa nama sekolah di situ*lepas beratur, kami aku tengok macam biasa, XX lebih banyak dari XY.normal la kan.dah la kami yang pi beratur paling lambat.*malu-malu*

Jalan-jalan jalan jalan punya jalan, kami masuk ke dalam satu bilik yang besar la jugak.Dia lebih kurang bilik mesyuarat.tapi besar lagi.for sure la sejuk ya rabbi.credit for those yang pakai blazer.masuk saja bilik tu, dia suruh masuk meja ikut kelompok, aku dengan Nada kelompok 1.Maka, kami satu meja.lepas sign kat nama masing-masing.kami duduk ikut number masing-masing.dan aku dapat number 20 while Nada got 12.Tempat aku agak ke depan and Nada agak ketengah meja.Pastu puan-puan, tuan-tuan urusetia tu tanya siapa yang tak solat lagi, pegi solat sebab interview ambil masa 3 jam ! dia bagi 15 minit dekat yang tak solat tu.okay ! yang tak de pe dok relax dalam bilik tu.aku dengan Nada pegi la keluar sekejap dekat luar selaku sehari suntuk kami couple unutk cari air mineral.Lupa nak ambik air dalam  kereta tadi.Cari punya cari, tak jumpa*sigh*okay 15 minit berlalu, semua orang dah cukup.kami duduk dalam bilik tu ikut tempat masing-masing.


THEN, WHAT HAPPENED?


Tuan urusetia tu mula briefing sekejap.Dia ucap tahniah la kerana dapat menjadi calon temuduga untuk JPA-MARA scholarship sebab ada 3 ribu orang sahaja yang terpilih  dalam satu Malaysia.Dia kata,"Tahniah untuk adik-adik semua sebab dapat terpilih unutk temuduga.Bukan senang nak terpilih".Alhamdulillah, aku terpilih dalam banyak-banyak calon.Lepas dia cakap-cakap semua, dia kata temuduga ni akan dijalankan selama 3 sesi.*sekejap lagi aku explain*Lepas tu dia panggil number 19-23 sila berdiri.aku number 20, maka terus berdiri sebab kami semua satu group.


OKAY ! WHAT IS THE TASK?

SESI 1 : SESI TEMUDUGA



okay ! sesi temuduga ni memang ahli panel tu akan interview sorang-sorang even bukan masuk dalam bilik tu sorang-sorang.Kami masuk ja bilik tu, ada 2 orang ahli panel, 1 lelaki dan 1 perempuan.Maka, beliau menjemput kami duduk.Lepas tu dia mula membuka sampul.Jeng jeng jeng !!!!!!

lebih kurang macam ni la


 Ahli panel : Sila terangkan nama anda, sekolah lama anda dan bidang yang                        
                  anda pilih dan mengapa anda pilih bidang tersebut.

Ahli panel : Soalan pertama, bagaimana bidang yang anda pilih mampu 
                 mentransformasikan negara Malaysia pada masa akan datang?

Ahli panel : Soalan kedua, sila berikan pendapat anda tentang sistem 
                pendidikan di Malaysia

soalan dia lebih kurang macam tu la.quite tough for me.ye lah ! yang soalan pertama tu blurr jugak nak jawab apa sebab aku apply dentistry.groupmates aku; Nabil (seni bina), Miza (mekanikal engineering, Dayah (chemical engineering), Naemah ( Electrical engineering).Semua groupmates aku mintak bidang yang berkaitan kejuruteraan and I'm the disaster !!!!!!
As conclusion, sesi ni agak sukar sikit sebab ahli panel tu banyak twist soalan dan menafikan jawapan kita.so, kita kena pandai-pandai fikir la nak jawab.selesai sudah sesi pertama :)

SESI 2 : SESI PENYELESAIAN MASALAH

lepas habis sesi 1, kami masuk balik bilik mesyuarat tu dan tunggu untuk yang lain habis ditemuduga.Selepas yang lain habis di sesi 1 tua urusetia tu panggil dari number 19 sampai 27.whoaaa !! bertambah ahli group aku.semua ada 4 lelaki dan 5 perempuan.kami jalan sampai dekat library dekat atas tu dan buka  kasut.Masuk ja satu bilik tu ada 2 orang ahli panel, 1 lelaki, 1 perempuan.The task is :

Dia bagi kertas dan kami kena bincangkan mengenai satu masalah dan perlu mencari jalan penyelesaian bagi masalah tersebut.Dan group aku dapat "LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENANGANI MASALAH CETAK ROMPAK" kami diberi masa selama 25 minit untuk berbincang dan lepas tu kena present.waktu perbincangan, semua pakat memberi pandangan masing-masing la.Lepas habis ja bincang, semua kena present dalam masa 3 minit seorang.Lepas habis ja present, dia bagi pulak soalan, "BAYANGKAN ANDA MERUPAKAN SEORANG ARTIS LELAKI DAN WANITA POPULAR DI MALAYSIA, SILA PROMOSIKAN DIRI ANDA UNTUK KEMPEN CETAK ROMPAK INI"*lebih kurang macam tu la soalan dia*pastu semua kalot dok promote diri sebagai artis ! best jugak sesi ni.

As conclusion, sesi ni fun ! best sebab groupmates semua okay, bagi pendapat, tolong menolong.My groupmates are, Nabil (SMS Kepala Batas), Miza (SMK (P) St. George), Dayah (SMS Kepala Batas), Naemah (SMK Bertam Indah), Ain (SMK Sultanah Asma), Farhanah (SMS Kubang Pasu), Rasyid (unknown) dan sorang lagi tak sempat nak tanya soalan.selesai sudah sesi kedua :)

SESI 3 : SESI CASE STUDY

This session are totally conducted in English.We made our way to the next room which is behind the PENYELESAIAN MASALAH's room.After we entered the room, there were 2 panels of interviewer, a man and a woman.Then, they asked us to have a sit.*thanks sir and madam*Then, they asked us who want to be a group leader.Without wasting our time, Dayah raised up her hand and volunteered to be a group leader.The panel divided us into 2 groups.After we got the task, we have to discuss about the topic.And the task is :

They gave us a picture which is :

this is the picture ;) and I hate Petronas
The question : "HOW THIS PICTURE CAN ENHANCE THE SENSE OF BELONGING TO YOUNG PEOPLE OF OUR COUNTRY?"

At first, I was getting blur and stuck because I didn't clear about the question.Not me only, but all my groupmates.So, after 25 minutes we discussed in the group to answer the question we have to present.Luckily, we got second to present after the other group.And, I got the points ; a very succesfull oil and gas company and promoting Malaysia to other countries.This task is quite tough compared to the task for session 1 and session 2.
As a conclusion, I'm quite depressed with this task because I don't have more information about PETRONAS . I'm quite passive in the group.Maybe this is an advantage for my groupmate , Naemah because she is one of the UTP's student and Dayah because she already went for PETRONAS sholarship interview.Maybe this is my destiny.Done already for the session 3 :)

Lepas habis semua tu, semua pakat happy-happy semua sebab semua sesi dah berjaya ditamatkan.Alhamdulillah, lepas tu semua pakat masuk dekat bilik tu, serah tag number, bagi salinan IC dan sijil lahir apa semua.ohhhhhhh !!!! DAH HABISSSSS !!!

KESIMPULANNYA :)

*memang wajib ada kesimpulan ke?* okay.dan aku rasa interview ni best sekali sebab this is my first interview since 1995.enjoy semua sebab groupmates semua okay, staf-staf JPA semua best ! interviewer pon okay semua.waktu interview ni la aku jumpak kawan lama which is Ihsaan (SM Sultan Abdul Halim) dan aku jumpa juga Asyraf (SMKA Sik).ya, mungkin rezeki kami jumpa kat sini.Tapi semua calon yang pergi bagi aku semua hebat-hebat semua, result gempak habisss.Sebelah aku budak tu dapat 8A+ 1A.ada yang dapat 5A+, 4A.Mereka juga datang dari sekolah yang hebat! SAKBA, SMK SULTANAH ASMA, KUPSIS, SMK CONVENT FATHER BARRE, SMK JITRA, SMSAH, SMKAS, SMKAK and so on. Dan yang paling aku rasa tersentuh bila dengar ahli panel waktu sesi case study tu dia cakap, "kalau kamu tak dapat tajaan ni pun, bukan bermakna kamu dah hilang masa depan.Kalau kamu tak dapat ke luar negara, bukan bermakna kamu tak boleh belajar.Tapi apa yang penting ialah sumbangan kamu untuk diri kamu, keluarga, bangsa, agama kamu selepas kamu kerja nanti.Di situ baru kita lihat sumbangan kamu untuk masa depan" ya ! sangat tersentuh.mungkin ini satu pengajaran buat aku.Sama sekali aku tidak mengharapkan tajaan ini kerana semua itu rezeki.Tapi kena banyak berdoalah kepada Allah S.W.T.Pengalaman ni sangat beharga bagi aku sebab bukan senang untuk terpilih sebagai salah seorang calom temuduga.Aku tetap bersyukur kerana dapat berada dalam 3000 orang yang terpilih se-Malaysia.Sebenarnya diorang nak 1000 orang sahaja.Agak sukar lah sebenarnya.Terima kasih untuk semua yang terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung pada hari itu.

sedikit gambar MRSM Kepala Batas :





surau MJSCKB

OTW nak ke surau

Masjid Abdullah Fahin




No comments:

Post a Comment